Kecoh Isi Petrol Dlm Baldi?? Mari Kami Kongsikan Sejarah Perbandingan Petrol! Mana yg Paling Banyak/Paling Jimat/Paling Elok utk Anda? Lihat GAMBAR dan Kajian Netizen!!

Loading...

Kecoh hari ni di FB dan Media Massa berkenaan Seorang kakak yg tak puas hati dia isi Petrol di dalam baldi besi sebab nak tengok kuantiti petrol yg diberi tidak dapat seperti yg di bayar. Pada kami tak kisahlah apa pun, tapi nampak gayanya dua dua pihak ni memang salah, sebab seorang tu dah dituduh menipu dengan jual petrol tidak seperti harga yg dibayar, seorg lagi tu pulak siap ambil video menggunakan handphone, kalau jadi apa apa siapa yg nak tanggung?

Sekitar kisah pembelian petrol / perbezaan petrol / petrol mana yang jimat / petrol mana yang bagus???

Kami ada kongsikan pendapat dah rungkaikan semua yg pernah netizen kongsikan di media2 massa sebelum ni, tentang mana petrol yg bagus atau tidak dan mana petrol yg sepatutnya anda isi, mana petrol yg paling jimat???

Sila lihat kumpulan kami seperti dibawah!!!! Kemudian anda buatlah keputusan yg bagus untuk diri anda sendiri:

SOALAN biasa ditanya :

Petrol BRAND apa paling JIMAT (RM per Kilometer)?

Petrol mana paling POWER (acceleration) ?

Petrol 95 & 97 ada beza ka?

Ada orang kata 97 tu bagus dan jimat/boleh pergi jauh lagi.?

KAJIAN 1 (Credit pada En Muhaimin) :

Atas niat ingin tahu, saya mula lakukan kajian bagi mendapatkan jawapan petrol mana paling jimat!

Cara kajian: Isi RM50 dan catatkan meter trip (dalam KM) berapa jauh RM50 boleh pergi

Jumlah kekerapan: 3 kali bacaan untuk setiap jenis petrol (3 x RM50)

Model kereta: Honda City

Di bawah saya senaraikan data-data yang saya ambil untuk 5 syarikat petrol terbesar di Malaysia:

*Mobil/Esso telah ditukar kepada Petron sekarang.

Jadual jarak pemanduan bg setiap RM50 petrol menunjukkan Esso Mobil paling menjimatkan secara purata, tetapi berdasarkan setiap bacaan, boleh dikatakan Petronas dan Caltex juga tidak jauh beza penjimatannya.

BERIKUT PULA ADALAH GAMBAR2 YANG TELAH DIAMBIL OLEH ORG RAMAI UNTUK PERBANDINGAN MINYAK PETROL, SILA LIHAT :

 

 

Gambar di bawah ni kemungkinan di isi satu pada waktu tengahari panas, satu di waktu malam kot ???

Diringkaskan, untuk menjawab SOALAN diatas mengikut pendapat:

⦁1- Petrol BRAND apa paling JIMAT (RM per Kilometer)?

Mobile (Esso/Petron) paling sesuai untuk perjalanan jauh (spt highway), kurang bunyi Enjin (cranking). Pilihan kedua boleh juga Caltex dimana kelebihannya ada agen cuci enjin (techron) yg beberapa mekanik mengakui enjin (kebuk piston) pengguna caltex lebih bersih dan kurang maintenance, jugak enjin masih senyap (kurang meraung) pada top speed. Shell (dgn iklan lebih kilometer) memang boleh jauh, tapi kena berkorban dari segi bunyi cranking enjin sebab Shell lebih sesuai untuk pemanduan yg memerlukan ‘pick-up’.

Petronas masih berkongsi ditangga ketiga seperti Shell cuma tak sesuai pada pemanduan jauh seperti berbukit (Highway PLUS kt Ipoh & Karak) sebab lack power pada gear rendah (gear 5 atau D rendah)

⦁2- Petrol mana paling POWER (acceleration) ?

Unless anda pelumba dan memang kaki cilok dalam town, gunalah Shell. Tapi pada average, untuk pickup (low & high gear), boleh memilih Caltex atau BHP

⦁3- Petrol 95 & 97 ada beza ka?

Secara teorinya, ya tetapi secara paraktiknya, tidak. Ianya bukan perbezaan dari segi kualiti tapi campuran antara bahan dalamnnya (Pentana & Octana).

Ya, Petrol RON95 di stesen A mungkin lebih baik daripada petrol RON97 di stesen B. Perlu diingatkan bahawa setiap petrol yang dijual oleh Petronas, Shell, BHP, Esso, Caltex dan Mobil adalah tidak sama. Setiap syarikat mempunyai ramuan tersendiri untuk meningkatkan keupayaan kualiti petrol masing-masing. Techron, Primax dan Infiniti merupakan antara petrol yang dihasilkan menerusi kajian dan pembangunan yang serius.

Anda mungkin biasa menonton iklan bagaimana petrol di stesen A berupaya membersihkan enapan karbon pada injap dan omboh.

⦁4- Ada orang kata RON 97 tu bagus dan jimat/boleh pergi jauh lagi..?

Ada persepsi isi 97 lebih jimat dan lebih power dari 95. Fikirkan semula.

RON berkaitan dengan campuran dua unsur asas iaitu oktana dan pentana yang melengkapkan sifatnya menjadi bahan bakar petrol. RON95 bermaksud 95 peratus kandungannya adalah oktana dan selebihnya pentana. Begitu juga dengan RON97 iaitu hanya tiga peratus pentana dan selebihnya oktana. Gandingan itu akan memutlakkan tahap pembakaran enjin yang bakal digunakan. Sekiranya enjin anda cukup sekadar dengan pembakaran RON95, kenapa perlu membazir membeli petrol RON97? Adakah jam Breitling memberi maklumat waktu yang lebih tepat berbanding jam Casio?

Sebaliknya, jika enjin anda dicipta untuk membakar dengan RON97, adalah tidak memadai menggunakan RON95 kerana omboh akan mengalami masalah ketukan (knocking). Ini kerana enjin silinder bergerak dengan membakar petrol menjadi gas. Asasnya, enjin yang dicipta untuk RON95 adalah kebuk pembakaran yang berupaya membakar sejumlah 95 peratus oktana. Perlu diingat bahawa sifat oktana adalah kemampuannya untuk menahan tekanan dalam kebuk pembakaran. Jadi, dengan enjin yang dicipta untuk pembakaran 95 peratus oktana, memadai kita menggunakan petrol RON95. Namun, jika enjin tersebut dicipta untuk tekanan 97 peratus oktana, maka penggunaan RON95 tidak sesuai.

Oktana mempunyai keupayaan mengembangkan tekanan dengan baik, tetapi bukan pentana. Pentana hanya akan melambatkan proses timbal-balik dan di sinilah masalah ketukan berlaku. Petrol yang baik bergantung kepada pengeluar petrol itu sendiri. Seperti yang diterangkan pada awal nota ini tadi, setiap petrol tidak sama. Dakwaan mengatakan semakin tinggi RON adalah lebih baik dan mampu menghasilkan enjin yang lebih berkuasa juga tidak benar. Petrol yang baik adalah petrol yang sesuai dengan RON yang diperlukan oleh enjin.

Jadi, jangan bazirkan duit anda fakta sekadar andaian. Gunakan petrol tersebut berdasarkan keperluan pembakaran enjin anda.

Secara Keseluruhan, aku simpulkan ada 2 petrol terbaik untuk digunakan. Aku tak kata jangan isi petrol yg lain, tapi tertakluk pada pilihan dan teknologi enjin masing2 sebab kereta moden enjinnya mingkin lebih efisyen. Tapi timbangkan kembali antara keperluan, kegunaan, nilai wang dan juga pengaruh iklan ..

——————————————————

Untuk kegunaan harian bagi Jem dan kepejabat, aku cadangkan CALTEX sbb jimat, enjin senyap, ada pickup dan sambil memandu, enjin anda dicuci oleh agen techronya.

Untuk pemanduan jauh pada tekstur highway kita yg straight dan berbukit, aku cadangkan ESSO/MOBIL/PETRON sbb jimat (more liter per kilometer), ada pickup dan enjin tak cranking pada hi speed. Selebihnya, tepuk dada tanya selera.

Nota : tidak unsur promosi atau spekulasi di sini untuk mana2 pengeluar minyak, hanya sekadar dari beberapa review and sumber ‘experiment’ dari pengguna jalanraya kepada minyak2 kebanyakan yang ada di Malaysia. Aku jugak tidak dibayar atau ada share dari mana2 syarikat minyak untuk kenyataan ni, sekadar berkongsi pada kawan-kawan pada time berjimat pd harga minyak mahal & kurangkan kos maintenance anda.

Kalau rajin, tag / share la kt kawan2 yg ulangalik gi keja atau jalan jauh pakai keta. Harap dpt jimat kos mingguan mahupun maintenance. – Facebook Art Haron

BACA JUGA: Realiti Bekerja Dengan PETRONAS Yang Ramai Orang Kita Salah Anggap

Sumber : Facebook MyBuletin & Google

(Visited 29 times, 1 visits today)
Loading...